بررسی عوامل مؤثر بر ترجیحات مصرف‌کنندگان جهت پرداخت برای محصولات کشاورزی ارگانیک (مطالعه موردی محصول گوجه‌فرنگی در شهرستان همدان)
کد مقاله : 1001-FSNCONF (R1)
نویسندگان
احمد سام دلیری *
عضو هیات علمی
چکیده مقاله
اطلاع از ترجیحات مصرف‌کنندگان در ارتباط با محصولات ارگانیک کشاورزی و عوامل موثر بر آن، می‌تواند به مدیران و سیاستگذاران شهری در طراحی، اجرا و مدیریت بهتر چنین مراکزی یاری رساند. در این پژوهش با بررسی عوامل موثر و اندازه‌گیری میزان ترجیحات اقتصادی مصرف‌کنندگان برای محصولات ارگانیک، به بررسی نقش و میزان اثرگذاری وجود مراکز تخصصی عرضه محصولات کشاورزی ارگانیک، بر ترجیحات و تمایل به پرداخت مصرف‌کنندگان پرداخته می‌شود. انتظار آن است که عواملی چون: قیمت محصولات، میزان دسترسی به محصول، اطمینان از اعتماد به برچسب محصول (برچسبهای سالم، سبز و ارگانیک)، میزان درامد مصرف‌کنندگان و سایر ویژگیهای اقتصادی – اجتماعی مصرف‌کنندگان بر ترجیحات انها اثرگذار باشد.نتایج نشان داد متوسط مقدار درصد اضافه پرداخت جهت مصرف محصولات ارگانیک" برابر 92/12 درصد (نسبت به قیمت محصول غیرارگانیک) می‌باشد.اگرچه ایران کشوری در حال توسعه با در آمد متوسط رو به پایین است، اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد افراد برای محصولات ارگانیک تمایل به پرداخت بیشتری دارند و این امر نشان دهنده اهمیت جامعه آماری به مقوله سلامت و کسب مطلوبیت از این امر است.
کلیدواژه ها
ترجیحات، محصول ارگانیک، گوجه فرنگی، همدان
وضعیت: پذیرفته شده