اثربخشی آموزش چندرسانه ای بر درک مسأله پسماند به دانش آموزان کم توان ذهنی با تأکید بر اهداف پنهان برنامه درسی کتاب علوم تجربی
کد مقاله : 1061-FSNCONF (R1)
نویسندگان
حسین سراوانی *1، ابراهیم محمدزاده پودینه2، رضا پوربهرام2، زینب حق شناس2، ساناز ظاهری مخصوص2
1آموزش و پرورش
2آموزش وپرورش
چکیده مقاله
چکیده: lمروزه پسماندهای خانگی یکی از چالشی ترین موضوعات حفظ محیط زیست می باشدو آموزش آن حتی برای دانش آموزان کم توان ذهنی ضروری می باشد.هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش چندرسانه ای بر درک مسأله پسماند به دانش آموزان کم توان ذهنی با تأکید بر اهداف برنامه درسی کتاب علوم تجربی می باشد.این پژوهش در طی یک تحقیق زمینه‌یابی و با اجرای پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل ابتدا آموزش های چندسانه ای مدنظر قرار داده شده است.با استفاده از روش زمینه‌یابی،نگرش دانش آموزان پس از اجرای فعالیت‌های آموزشی و آگاه‌سازی درخصوص پسماندها سنجیده شد.روش نمونه گیری در دسترس(از هردوجنس30دانش آموز)انتخاب گردید.اثربخشی حداکثری استفاده از آموزش چند رسانه ای بر فهم و درک مسأله پسماند و آلودگی های آن بعنوان هدف پنهان درسی به اثبات رسید.نتیجه این پژوهش ضرورت تدوین واستفاده از انواع شیوه های آموزشی در دسترس و قابل فهم برای دانش آموزان کم توان ذهنی در مورد مسأله پسماندهای خانگی به عنوان مسئولیت اجتماعی را بیان می دارد.
کلیدواژه ها
دانش آموز کم توان ذهنی، پسماند ،اهداف پنهان درسی،آموزش چند رسانه ای
وضعیت: پذیرفته شده