تأثیر کتابهای تصویری دیجیتال بر نگرش و رفتار زیست محیطی کودکان |
کد مقاله : 1035-FSN (R1) |
نویسندگان |
سعید مظلومیان1، محمد حسن یزدان پناه *2 1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 2دانشجو |
چکیده مقاله |
آموزش محیط زیست به عنوان یک استراتژی کلیدی برای ارتقاء آگاهی و رفتارهای زیست محیطی در کودکان، به طور فزایندهای اهمیت یافته است. با توجه به تغییرات مداوم در درک مردم از محیط زیست، این مطالعه به با هدف بررسی تأثیر کتابهای تصویری دیجیتال بر نگرش و رفتار زیست محیطی انجام میشود. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-کتابخانهای است. یافتهها نشان میدهد که این کتابها نه تنها به تقویت حساسیت زیستمحیطی در کودکان کمک میکنند، بلکه میتوانند به شکلگیری رفتارهای پایدار و مسئولانه در آنها منجر شوند. یافتههای این مطالعه همچنین به چالشهای موجود در استفاده از کتابهای تصویری دیجیتال اشاره میکند، از جمله تأثیرات محیطی و طراحی رابط کاربری که ممکن است بر تجربه یادگیری کودکان تأثیر بگذارد. برای به حداکثر رساندن تأثیر این کتابها، نقش والدین و معلمان در فرآیند یادگیری بسیار حیاتی است. تعامل والدین با کودکان و تشویق آنها به بحث درباره محتوای کتابها میتواند به تقویت نگرشهای زیست محیطی کمک کند. نتایج نشان داد که کتابهای تصویری دیجیتال بر نگرش و رفتار زیست محیطی کودکان تاثیر مثبت و سازنده دارد. همچنین کتابهای تصویری دیجیتال، به ویژه آنهایی که از فناوری واقعیت افزوده بهره میبرند، میتوانند به شکلگیری نگرشهای مثبت نسبت به محیط زیست کمک کنند و خودکارآمدی علمی دانشآموزان را افزایش دهند. پیشنهاد میشود که محتوای آموزشی کتابهای تصویری دیجیتال به گونهای طراحی شود که شامل موضوعات جذاب و متنوع باشد و از فناوریهای نوین برای افزایش تعامل و انگیزه یادگیری استفاده کند. |
کلیدواژه ها |
کتاب تصویری دیجیتال ؛ رفتار زیست محیطی. |
وضعیت: پذیرفته شده |