| اولویتبندی آسیبهای آموزشی در مدیریت پسماندهای عفونی بر اساس مدل سهشاخگی (مطالعه موردی شهرستان بهارستان) |
| کد مقاله : 1146-FSN |
| نویسندگان |
|
حمید عبدی *، سولماز صفری کارمند |
| چکیده مقاله |
| پسماندهای عفونی در مراکز بهداشتی درمانی یک ریسک جدی برای سلامت عمومی و محیطزیست است. لذا، اثربخشی آموزش کارکنان در مدیریت صحیح این پسماندها، اهمیتی حیاتی دارد. هدف این پژوهش، آسیبشناسی و اولویتبندی موانع اثربخشی آموزش مدیریت پسماندهای عفونی در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بهارستان بود. مطالعه به صورت ترکیبی، کیفی-کمی و توصیفی- تحلیلی با بهرهگیری از مدل سهشاخگی به بررسی آسیبها پرداخت. جامعه آماری پژوهش شامل ۱۴۰ نفر از کارکنان مرتبط بودند. نتایج تحلیل آماری نشان داد که آسیبهای مؤثر بر ناکارآمدی آموزش به ترتیب اولویت شامل عوامل فردی، عوامل زمینهای و عوامل ساختاری هستند. مهمترین شاخص آسیبرسان در بُعد فردی، «عدم استفاده صحیح از Safety Box » در بُعد ساختاری«زمان ناکافی دورههای آموزشی» و در بخش عوامل زمینه ای «ضرورت استخدام افراد متخصص و آموزش دیده در حوزه مدیریت پسماند مراکز بهداشتی درمانی»شناسایی شد. این یافتهها چارچوبی دقیق برای بازنگری و تدوین برنامههای آموزشی در مراکز درمانی ارائه میدهند. |
| کلیدواژه ها |
| پسماند عفونی؛ آموزش؛ درمانی، سه شاخگی |
| وضعیت: پذیرفته شده |
