| سنجش دانش اقلیمی دانشجویان دانشگاه های شهر تهران با تاکید بر پیامد های تغییر اقلیم |
| کد مقاله : 1149-FSN (R1) |
| نویسندگان |
|
مسعود یوسفی *، احد رضایان قیه باشی، رضوان قادری دانشگاه تهران |
| چکیده مقاله |
| تغییرات اقلیمی یکی از مهمترین چالشهای قرن حاضر است، که ابعاد مختلفی از زندگی انسان، از جمله امنیت غذایی، منابع آب، سلامت عمومی و پایداری اکوسیستمها را تحت تأثیر قرار داده است. ارتقای دانش تغییرات اقلیمی و محیط زیستی نقشی بنیادین در کاهش آسیبها و سازگاری با شرایط جدید ایفا میکند. کمیته بینالدولی تغییر اقلیم نیز تأکید میکند که یکی از مؤثرترین راهکارهای کنترل و سازگاری با تغییر اقلیم، افزایش آگاهی عمومی و توانمندسازی افراد در درک، تحلیل و مدیریت این پدیده است ازاینرو، نظامهای آموزشی در سراسر جهان در تلاشاند تا از طریق برنامههای آموزشی هدفمند، نسلهایی با درک عمیقتر از چالشهای اقلیمی و توانایی مشارکت در تصمیمگیریهای محیط زیستی تربیت کنند. این پژوهش با هدف سنجش دانش، نگرش و تجربه ۲۰۷ دانشجوی در دانشگاه-های استان تهران انجام شد. یافتهها نشان داد دانشجویان از آگاهی پایهای نسبتاً مطلوبی برخوردارند و اینترنت و دروس دانشگاهی مهمترین منابع اطلاعاتی آنان است. اگرچه نگرش مثبت و سطح نگرانی بالا بود، اما دانش تحلیلی درباره ابعاد اجتماعی‑اقتصانی در سطح متوسط و مشارکت عملی در فعالیتهای محیط زیستی محدود بود. تجربه پدیدههایی مانند خشکسالی و موج گرما در تقویت نگرانی مؤثر بوده است. نتایج بر ضرورت تقویت آموزش تغیییرات اقلیمی، گنجاندن مباحث تغییرات اقلیمی در برنامههای درسی و ایجاد فرصتهای مشارکتی برای ارتقای دانشدانش تغییرات اقلیمی دانشجویان تأکید دارد. |
| کلیدواژه ها |
| تغییرات اقلیم؛ دانش؛ آموزش؛ دانش آموزان؛ استان تهران |
| وضعیت: پذیرفته شده |
