سنجش دانش اقلیمی دانشجویان دانشگاه های شهر تهران با تاکید بر پیامد های تغییر اقلیم
کد مقاله : 1149-FSN (R1)
نویسندگان
مسعود یوسفی *، احد رضایان قیه باشی، رضوان قادری
دانشگاه تهران
چکیده مقاله
تغییرات اقلیمی یکی از مهم‌ترین چالش‌های قرن حاضر است، که ابعاد مختلفی از زندگی انسان، از جمله امنیت غذایی، منابع آب، سلامت عمومی و پایداری اکوسیستم‌ها را تحت تأثیر قرار داده است. ارتقای دانش تغییرات اقلیمی و محیط زیستی نقشی بنیادین در کاهش آسیب‌ها و سازگاری با شرایط جدید ایفا می‌کند. کمیته بین‌الدولی تغییر اقلیم نیز تأکید می‌کند که یکی از مؤثرترین راهکارهای کنترل و سازگاری با تغییر اقلیم، افزایش آگاهی عمومی و توانمندسازی افراد در درک، تحلیل و مدیریت این پدیده است ازاین‌رو، نظام‌های آموزشی در سراسر جهان در تلاش‌اند تا از طریق برنامه‌های آموزشی هدفمند، نسل‌هایی با درک عمیق‌تر از چالش‌های اقلیمی و توانایی مشارکت در تصمیم‌گیری‌های محیط زیستی تربیت کنند. این پژوهش با هدف سنجش دانش، نگرش و تجربه ۲۰۷ دانشجوی در دانشگاه-های استان تهران انجام شد. یافته‌ها نشان داد دانشجویان از آگاهی پایه‌ای نسبتاً مطلوبی برخوردارند و اینترنت و دروس دانشگاهی مهم‌ترین منابع اطلاعاتی آنان است. اگرچه نگرش مثبت و سطح نگرانی بالا بود، اما دانش تحلیلی درباره ابعاد اجتماعی‑اقتصانی در سطح متوسط و مشارکت عملی در فعالیت‌های محیط زیستی محدود بود. تجربه پدیده‌هایی مانند خشکسالی و موج گرما در تقویت نگرانی مؤثر بوده است. نتایج بر ضرورت تقویت آموزش تغیییرات اقلیمی، گنجاندن مباحث تغییرات اقلیمی در برنامه‌های درسی و ایجاد فرصت‌های مشارکتی برای ارتقای دانشدانش تغییرات اقلیمی دانشجویان تأکید دارد.
کلیدواژه ها
تغییرات اقلیم؛ دانش؛ آموزش؛ دانش آموزان؛ استان تهران
وضعیت: پذیرفته شده